Eurovision 2015, μια ανάσα πριν τον τελικό

Ο 60ός διαγωνισμός τραγουδιού της Eurovision είναι προ των πυλών. Τα τρία σόου θα λάβουν χώρα την Τρίτη 19 (α’ ημιτελικός), την Πέμπτη 21 (β’ ημιτελικός) και το Σαββάτο 23 Μαΐου 2015 (τελικός), πάντα 9 μμ ώρα Κεντρικής Ευρώπης (10 μμ για εμάς). Η χώρα μας μετέχει στον α’ ημιτελικό.

Το σύστημα των δύο ημιτελικών καθιερώθηκε το 2004, λόγω του μεγάλου αριθμού των χωρών που μετέχουν στο διαγωνισμό. Η EBU (European Broadcasting Union, η Ένωση των Εθνικών Ραδιοτηλεοπτικών Οργανισμών, στην οποία μετέχει και η καθ’ ημάς ΝΕΡΙΤ, σε λίγο ξανά ΕΡΤ) ορθά έκρινε ότι μια βραδιά με σαράντα τραγούδια δεν μπορεί να διατηρήσει το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού αμείωτο. Ναι, οι χώρες που μετέχουν τα τελευταία χρόνια κυμαίνονται πέριξ του αριθμού των σαράντα, λόγω της συμμετοχής των χωρών που προέκυψαν από τη διάσπαση της Σοβιετικής Ένωσης, της Γιουγκοσλαβίας και της Τσεχοσλοβακίας.

Φέτος για πρώτη φορά μετέχει και η Αυστραλία (!), κατά παρέκκλιση των όρων του διαγωνισμού, επειδή έχει φανατικό κοινό της Eurovision και ζητούσε έντονα και για χρόνια τη συμμετοχή της. Τιμής ένεκεν, μετέχει απευθείας στον τελικό.

Οι υποψήφιες χώρες μοιράζονται με κλήρωση στους δύο ημιτελικούς, που πραγματοποιούνται την Τρίτη και την Πέμπτη της εβδομάδας πριν το Σάββατο του μεγάλου τελικού. Όλες; Όχι βέβαια. Στον τελικό περνούν πάντοτε απευθείας ο εκάστοτε περσινός νικητής, δηλαδή για φέτος η Αυστρία (δίκαιο, θα έλεγε κανείς), καθώς και οι “big-5”. Πρόκειται για το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία και την Ιταλία. Οι χώρες αυτές μετέχουν περισσότερο από τις άλλες στον προϋπολογισμό του θεσμού. Αν εξαιρεθεί η Ιταλία (που καλωσορίστηκε το 2011 με τη 2η θέση, μετά από υπερδεκαετή απουσία από το θεσμό), το καθεστώς των big-5 μάλλον έχει βλάψει τις εν λόγω χώρες και κατά γενική ομολογία περισσότερο την Ισπανία, της οποίας αξιόλογα και μελωδικά τραγούδια έχουν καταλήξει στις τελευταίες θέσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι οι big-5 έχουν τα περισσότερα πλασαρίσματα στις τελευταίες θέσεις. Το κοινό αντιπαθεί τη διακριτική μεταχείριση των «ισχυρών» χωρών και δεν ψηφίζει τραγούδια, που δίνουν τη μάχη του τελικού εκ του ασφαλούς.

Οι μεγαλύτερες απουσίες φέτος είναι η Τουρκία (που από πρόπερσι αποσύρθηκε καταγγέλλοντας τα αλληλοψηφιζόμενα μπλοκ, μολονότι η δυτικοευρωπαϊκή της διασπορά τής εξασφάλιζε επί δεκαετία σχεδόν πάντα θέση στη δεκάδα, λόγω και της χαμηλής απήχησης του θεσμού στη δυτική Ευρώπη) και η Ουκρανία (λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου). Φυσικά, λείπουν και άλλες χώρες, που έχουν κατά καιρούς συμμετάσχει, λόγω είτε δυσφορίας για τα μπλοκς ή/και για λόγους οικονομικούς: Λουξεμβούργο, Βουλγαρία, Σλοβακία, Κροατία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Ανδόρρα, Μονακό.

Η EBU, ως διοργανώτρια αρχή, καθιέρωσε τη στάθμιση της τελικής βαθμολογίας κάθε χώρας κατά 50% από το televoting του κοινού και κατά 50% από επιτροπές ειδικών περί τη μουσική, ώστε να «λειάνει» τις εθνικές προκαταλήψεις, θετικές ή αρνητικές. Ωστόσο, αυτό εν μέρει μόνον έχει επιτευχθεί, καθόσον το 12άρι της Κύπρου το χάσαμε μόνο με το αλήστου μνήμης «Μια κρυφή ευαισθησία» το 1998 (εξαιτίας του οποίου αποκλειστήκαμε για τις δύο επόμενες χρονιές, κατά τα τότε ισχύοντα), ενώ η Αρμενία μπορεί πάντα να υπολογίζει στο 12άρι της Ρωσίας, η Εσθονία στης Λετονίας, η Δανία στης Σουηδίας και πάει λέγοντας.. Αντίστοιχα, λίγους Έλληνες μπορώ να φανταστώ να ψηφίζουν τραγούδι της πΓΔΜ, ακόμα και αν το ερμήνευε η Μαντόνα ή η Σελίν Ντιόν (λέμε τώρα).

Κατόπιν των ανωτέρω, στο φετινό α’ ημιτελικό μετέχουν 16 χώρες, από τις οποίες θα προκριθούν 10 (πιθανότητες 63% να προκριθεί καθεμιά, ανάμεσά τους και η χώρα μας) και στο β’ ημιτελικό θα προκριθούν 10 από 17, ώστε να βρεθούν στο μεγάλο τελικό 27 χώρες (10 από καθέναν από τους δύο ημιτελικούς + οι big five + η νικήτρια Αυστρία + τιμής ένεκεν η Αυστραλία).

Η χώρα μας μετέχει με το “One last breath” της Μαρίας-Έλενας Κυριάκου, μια μελωδική μπαλάντα με άριστη εκτέλεση από την περσινή νικήτρια του μουσικού σόου “The Voice”, που κέρδισε στην εθνική διαδικασία επιλογής τους συνυποψηφίους της. Πρόκειται για επιστροφή της χώρας μας στην μπαλάντα, μετά την «απόλυτη ένατη θέση» του “Everything I am” της Άννας Βίσση το 2006 στην Αθήνα. Οι προβλέψεις μιλούν για άνετο πέρασμα στον τελικό και πιθανό πλασάρισμα στην τελική δεκάδα, δοθέντος ότι η χώρα μας έχει κοινό συμπαθούντων στο διαγωνισμό, παρά τη διεθνή της δυσφήμηση λόγω κρίσης. Από εκεί και πέρα, η πεντάδα φαντάζει δύσκολη, καθώς φέτος οι ωραίες μπαλάντες είναι πολλές και μοιραία θα μοιραστούν τις ψήφους του κοινού που δεν προτιμά τα ρυθμικότερα τραγούδια. Έτσι, θα αποτολμήσουμε πρόβλεψη για πλασάρισμα της χώρας μας μεταξύ 6ης και 10ης θέσης.

Περαιτέρω, για να μην γίνουμε κουραστικοί και για να δώσουμε την πληρέστερη δυνατή, πλην συνοπτική εικόνα του φετινού διαγωνισμού, θα περιοριστούμε στις επικρατέστερες συμμετοχές ανά μπλοκ χωρών (ομάδες σχετικά αλληλοψηφιζόμενων, γειτονικών χωρών).

  • Πρώην Σοβιετικές («ανατολικό μπλοκ»): ξεχωρίζει η δυναμική μπαλάντα της Ρωσίας (“A Million Voices” της Polina Gagarina), που όμως είναι πιθανό να εισπράξει την αντιπολεμική αρνητική ψήφο των τελευταίων ετών προς τον Πούτιν, το αγγλοσαξονικής επιρροής ντουέτο της Εσθονίας (“Goodbye to Yesterday” των Elina Born και Stig Rӓsta) και το δυναμικό videogamικό / κινηματογραφικό soundtrack “Warrior” της Γεωργίας.
  • Σκανδιναβικό μπλοκ: ως φαβορί προβάλλεται το “Heroes” του ομοφοβικού Σουηδού Μåns Zelmerlöw. Αξιοπρόσεκτο είναι και το ατμοσφαιρικό ντουέτο “A monster like me” των Νορβηγών Morland και Debrah Scarlett. Η Φινλανδία εκπροσωπείται από την μπάντα Pertti Kurikan Nimipaivat μεσήλικων με σύνδρομο Down, των οποίων το κατά τα άλλα αδιάφορο “Aina Mun Pitӓӓ” δεν αποτρέπει εύκολα την ψήφο συμπαθείας προς το εκάστοτε προβαλλόμενο κοινωνικό φαινόμενο (πέρσι η Conchita Wurst με την ιδιαιτερότητά της, το 1998 η Dana International κ.ά.).
  • Βαλκάνια: Ξεχωρίζουν το “Adio” του Μαυροβουνίου και το “I’m alive” της Αλβανίας, ωστόσο δεν αναμένεται να ψηφιστούν πολύ, λόγω περιορισμένης απήχησης των χωρών τους γενικά στο θεσμό.
  • Δυτική Ευρώπη (που δεν αποτελεί φυσικά μπλοκ, αν ληφθούν υπόψη οι προκαταλήψεις και τα ιστορικά απωθημένα μεταξύ πχ Άγγλων και Γάλλων, Γάλλων και Βέλγων, Γερμανών και υπολοίπων κλπ κλπ – ύστερα τους φταίνε οι ανατολικοί..): αξιοπρόσεχτη η Ολλανδία με το “Walk Along” της Trijntje Oosterhuis (ευρέως γνωστή από το “Somebody Else’s lover”). Η Ολλανδία επέστρεψε με σημαντικές θέσεις τα δύο τελευταία χρόνια (9η με το “Birds” της Anouk το 2013 και 2η με το “Calm after the storm” το 2014).
  • Λοιπές χώρες (Ανατολικές μη Σοβιετικές, Μεσογειακές): Το εναλλασσόμενων στυλ, ρυθμικό “Golden boy” του Ισραήλ είναι πιθανό να ψηφιστεί, ως το καλύτερο από τα λίγα ρυθμικά τραγούδια του φετινού διαγωνισμού. Το τραγούδι της Κύπρου μας δυστυχώς δεν επιτρέπει να ελπίζουμε ιδιαίτερα ούτε καν σε πρόκριση στον τελικό. Στην έλλειψη ξεχωριστών στοιχείων του εν λόγω τραγουδιού προστίθεται και μια αρνητική προκατάληψη έναντι της αδελφής χώρας, ίσως λόγω του χρονίζοντος εθνικού θέματος, που δεν επέτρεψε παρά τη συμμετοχή της σε μόλις 4 τελικούς από το 2004, με τελευταίο το “La la love” της Ήβης Αδάμου το 2012 (16η θέση) και αποκορύφωμα ατυχίας τη μη πρόκριση στον τελικό του 2007 του “Comme ci, comme ça” των Ευριδίκη-Κοργιαλά.
  • Big 5: Το φεστιβαλικό “Grande amore” των Ιταλών “Il Volo” και το ατμοσφαιρικό “Amanecer” της Ισπανίδας Edurne έχουν (με αυτήν τη σειρά) πιθανότητες για ένα καλό πλασάρισμα.

 

Οι παραπάνω εκτιμήσεις δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση πρόβλεψη αποτελέσματος, καθώς ο θεσμός στη μακρά του ιστορία μάς έχει συνηθίσει σε εκπλήξεις και απρόοπτα. Η φετινή πληθώρα μπαλαντών επιτείνει την αδυναμία προβλεψιμότητας. Πάντως, από μια πρόχειρη βόλτα στο διαδίκτυο προς το παρόν, ως φαβορί προβάλλονται η Σουηδία, η Εσθονία, η Ιταλία και η Φινλανδία. Παραγγείλτε τις πίτσες σας έγκαιρα (ποιον να πρωτοπρολάβουν να εξυπηρετήσουν οι deliverάδες μας σε μια Ελλάδα που σε μια βραδιά με τηλεθέαση 80% στο συγκεκριμένο τηλεοπτικό προϊόν προσδοκά να εξυπηρετηθεί απαρέγκλιτα μεταξύ 10 και 11;) και ..καλή θέαση!

 

current_Panos

0 Comments

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

contact us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

©2015

Log in with your credentials

Forgot your details?